معرفی رنگ های پودری

رنگ های پودری در جهان برای اولین بار در سال 1950 در ایالت متحده آمریکا تولید شد. در سال 1962 یک شرکت اروپایی برای اولین بار روش تفنگ اسپری الکترو استاتیک را برای پاشش رنگ پودری ابداع کرد. در حال حاضر رنگ های پودری در سطحی وسیع و بر پایه رزین های متفاوت تولید شده و کاربرد بسیار در صنایع مختلف، خصوصا صنعت قطعه سازی انواع خودرو، لوازم خانگی و تولید انواع پروفیل های آلمینیومی و آهنی دارد.

پروسه اعمال رنگ پودری

سیستم های اعمال رنگ پودری الکترو استاتیک به طور معمول از سه بخش تشکیل شده اند که عبارتند از:

  • قسمت شست و شو و آماده سازی
  • قسمت پاشش و رنگ آمیزی
  • قیمت پخش نهایی

بهترین کیفیت پوشش دهی با رنگ پودری زمانی حاصل می شود که عملیات زیر سازی که شامل مراحل تمیزکاری فسفاته کردن، چربی زدایی و از بین بردن لایه های قبلی رنگ از روی سطح است به نحو صحیحی انجام شده باشد. برای بهینه کردن بازده رنگ کاری، سطح قطعه باید عاری از هرگونه آلودگی بوده و کاملا خشک و آماده رنگ کاری شده باشد. رنگ پودری بعنوان یک پوشش چند منظوره ، مزایا و امکانات منحصر بفردی بهم مصرف کننده ارائه می دهد که سیستم های سنتی رنگ مایع از ارائه این مزایا عاجر بوده اند.

مزایای استفاده از رنگ های پودری

کارائی: سیستم رنگ پودری به مراتب کاراتر از سیستم استانداردرنگ مایع می باشد. پروسه اعمال رنگ پودری عاری از هرگونه چکه و یا جاری شدن بوده و نیازی به خشک کردن نمی باشد. در پروسه اعمال رنگ پودری، رنگ آمیزی تعداد زیادی از قطعات در کمترین زمان ممکن می باشد، که خود یکی از عوامل اتلاف کمتری از رنگ در مقایسه با رنگ مایع می باشد.

مقرون به صرفه بودن: وقتی قطعات در کانوایر کنار هم چیده شده و رنگ آمیزی می شود و با طر چرخه تولید در زمان کمتری پروسه به اتمام می رسد، این امر باعث کاهش هزینه تمام شده به ازای هر قطعه رنگ آمیزی شده می شود.

مصرف بهینه انرژی: کوره های پخت رنگ پودری با توجه به نیاز کمتری به اگزوز خروجی گازها موجب کاهش اتلاف حرارت می شود.

سهولت استفاده و مصرف فوری بدون نیاز به آماده نمودن خاص و یا انجام عملیاتی نظیر اضافه کردن حلال و غیره

رسوب یا ته نشینی ندارد.

خطرات سلامتی کمتر، بعلت عدم وجود حلال و مواد خطرناک آتشگیر و مسموم کننده

سازگاری با محیط زیست: رنگ پودری، رنگی سازگار به محیط زیست بوده و در مقایسه با رنگ مایع هیچگونه آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی کند. زنگ پودری عاری از هرگونه حلال بوده و پروسه تولید یا اعمال آن، دربرگیرنده گازهای آلاینده نمی باشد. رنگ پودری بعنوان تمیزترین رنگ تایید گردیده است. این رنگ به روش بارداری الکترواستاتیکی اعمال شده و نیازی به استفاده  از حلال های مضر نمی باشد. ضمنا 100% رنگ پودری قابل استفاده مجدد بوده و مازاد رنگ اسپری شده قابل مصرف در استفاده های آتی می باشد. رنگ پدری، براقیت و زیبایی فوق العاده و در عین حال خواص مکانیکی منحصر بفردی را دارد.

اجزای فلزی، چوبی و پلاستیکی می توانند با رنگ پودری پوشش داده شوند و سطح بدست آمده می تواند سالیان دراز مقاومت و زیبایی خود را حفظ کند. رنگ پودری می تواند لایه فیلم رنگ ضخیم تری را نسبت به رنگ مایع، بدون جاری شدن رنگ روی سطح را فراهم آورد.